Unul dintre cei mai împătimiţi recitatori ai lui Eminescu, actorul Ion Caramitru povesteşte despre legăturile speciale pe care le-a avut întotdeauna cu poezia lui.
Se împlinesc, pe 15 ianuarie, 162 de ani de la naşterea lui Eminescu. „Dor de Eminescu" este un spectacol pe care Teatrul Naţional din Bucureşti (TNB) îl prezintă cu acest prilej la Sala Atelier, un spectacol de poezie, realizat de Ion Caramitru, alături de muzicianul Aurelian Octav Popa. „Dor de Eminescu" va rămâne însă în repertoriul TNB şi după acest eveniment, până la sfârşitul stagiunii. Despre Eminescu şi întâlniri esenţiale, despre poezie şi teatru, despre cum funcţiona cenzura în perioada comunistă, am stat de vorbă într-o dimineaţă cu Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, un „împătimit" de Eminescu, aşa cum îi place să o spună...
„Weekend Adevărul": De ce aţi hotărât să introduceţi spectacolul „Dor de Eminescu" în repertoriul permanent al TNB?
Am făcut în anii trecuţi un spectacol, împreună cu Johnny Răducanu, pe care l-am intitulat „Dialoguri şi fantezii în jazz". Punea în valoare în special poezia lui Nichita Stănescu, şi rostită, şi cântată. A fost un spectacol care s-a jucat în coproducţie, UNITER cu Teatrul Naţional, cam o dată pe lună, pe de o parte pentru a diversifica repertoriul Teatrului Naţional care ar trebui să cuprindă tot ce ţine de valorile majore ale limbii române şi de expunerea lor scenică. Şi pentru evantaiul mai colorat, mai diversificat al unei stagiuni. Spectacolul „Dor de Eminescu" este tot o coproducţie cu UNITER şi am fost deja cu el în America şi-n Canada şi recent la München, cu ajutorul Institutului Cultural Român, care a vrut foarte mult să prezinte acest spectacol comunităţilor româneşti din diaspora. De ce este cerut acest spectacol? Îmi închipui că, pe de o parte, pentru că pune în valoare cea mai frumoasă limbă româ