Anul care a adus cele mai multe recorduri pentru Nicolae Grigorescu s-a încheiat cu un record absolut: În iatac sub penelul lui Tonitza. Tipic pentru vremuri de criză financiară, când banul se înmulţeşte mai degrabă prin investiţii discrete iar în imperiul artei capodoperele cresc mereu în valoare. Preţurile de top au urcat încă din primăvară peste 200.000 de euro şi au ajuns în decembrie la 290.000 de euro. În zona oficială, Artmark anunţă vânzări de 10,63 milioane de euro pe o piaţă pe care a adunat un total de 13,7 milioane de euro, dar tudor-art.com, care monitorizază întreaga piaţă oficială, anunţă vânzări şi mai mari, de peste 14,5 milioane de euro. Tot tudor-art.com a înregistrat 3004 lucrări de artă cumpărate, deşi oferta a fost de aproape 7.000 de piese semnate de 1.319 artişti. Doar 735 au fost preluaţi de colecţionari, semn că piaţa este încă extrem de selectivă. Cea mai stranie "selecţie" este avansul tot mai semnificativ al casei Artmark (peste 75% din vânzările prin licitaţii), în timp ce concurenţa, bucureşteană, cu vechime, la fel de bine expertizată de artişti, analişti şi experţi, punctează cu 11% prin Goldart şi 9% prin Alis. La Artmark, adjudecările sunt de peste 90%, iar la Goldart, Alis, Monavissa, Quadro Cluj etc., disponibilitatea lucărilor este mai mare în timp, iar vânzările pot fi şi directe, postlicitaţie.
Tonitza, care are recordul momentului (vezi articolul "Tonitza superstar" din Ziarul de duminică nr. 51), a adunat şi mai multe refuzuri importante: "Fetiţă plângând", în noiembrie şi "Pescar cu barca la malul mării", în decembrie... În cantităţi, Tonitza şi-a doborât propriul record o singură dată şi a avut 15 picturi adjudecate, majoritatea lucrări excepţionale. Grigorescu, în schimb, s-a autoconcurat în aproape fiecare licitaţie, a avut 24 de adjudecarări - fapt fără precedent probabil de la expoziţiile deschise în timpul vi