Ministerul Transporturilor a decis stergerea datoriei de 1 miliard de euro a CFR, suma uriasa care reprezinta o cincime din datoriile tuturor companiilor de stat.
Evident, acest "act de clementa" va fi suportat tot de catre contribuabilul roman, in conditiile in care, de ani buni, aproape toate companiile de stat, incapabile sa se puna pe picioare singure sau prin ajutorul guvernului, au sarutat mana "darnica" a cetateanului de rand.
Analistul Valentin Ionescu, fost ministru al Privatizarii, atrage atentia ca, din punct de vedere financiar, aceasta datorie preluata de statul roman va afecta alte cheltuieli.
"Cheltuiala trebuie acoperita si, atunci, aceasta suma de 1 miliard de euro va fi preluata la bugetul de stat, prin urmare o va suporta tot romanul", afirma acesta.
Economistul este de parere ca stergerea datoriei se prefigura de anul trecut, banuind ca face parte si din discutiile cu FMI, "alfel nu s-ar fi luat".
"Orice datorie trebuie acoperita cu ceva, ce ai la pasiv, trebuie sa ai la activ, ca asa e si in contabilitate", a explicat Ionescu, pentru Ziare.com.
Analistul Aurelian Dochia atrage atentia asupra faptului ca solutia Ministerului Transporturilor a fost folosita in repetate randuri, in trecut, in procesul de restructurare a companiilor, avertizand ca, mai devreme sau mai tarziu, tot o stergere a datoriei si nerecuperare ajunge totul.
"In general, astfel de decizii au mai mult sens si sunt mai eficace in momentul in care sunt asociate cu un moment de privatizare, in care un eventual investitor negociaza transferul datoriei in actiuni. Evident ca la o societate care are datorii mai mari decat activele practic nu se poate face privatizarea", a spus Dochia.
"Aceasta decizie are menirea de a pastra lucrurile in functiune, fara sa rezolve, insa, problemele, deoarec