CFR Călători va renunţa şi în 2012 la operarea unor relaţii de transport pe motiv că astfel pierderile sale vor fi mai mici. Acoperirea acestora are loc prin subvenţiile date de stat, situate la nivelul de 23,21 lei pe tren/kilometru, în cazul companiei de stat.
Potrivit unui document elaborat de conducerea companiei, în acest an CFR Călători se va retrage de la operarea a 23 de relaţii însumând 925 de kilometri de cale ferată, pentru care foloseşte 152 de trenuri. In total este vorba de 3,3% din întregul parcurs al companiei, cifrat anul trecut la 59 milioane tren/kilometru.
Trenurile sunt din categoria Regio (fostele trenuri "Personal") şi aduc venituri de doar 28% în condiţiile în care generează doar 57% din costurile companiei. Pe cele 23 de relaţii analizate de CFR Călători gradul de acoperire a costurilor prin venituri este "o medie de doar 14%", afirmă conducerea companiei.
Una dintre relaţiile nerentabile la care CFR Călători renunţă din acest an este Simeria-Hunedoara unde veniturile înregistrate din vânzarea biletelor sunt de 54,9% din costuri. Linia a fost deja scoasă de către CFR Călători la licitaţie şi va fi operată de o firmă privată care va asigura şi serviciile de transport la care CFR Călători a renunţat. Paradoxal este firmele care preiau astfel de linii au rezultate mult mai proaste decât compania de stat care a renunţat la ele. În 2010, în medie, cel mai mare operator privat şi-a acoperit costurile in vânzarea biletelor în proporţie de doar 11%, potrivit actului adiţional semnat de acesta cu Ministerul Transporturilor. In cazul Servtrans Invest procentajul a fost chiar mai mic, de 4%. In pofida faptului că obţin încasări mult mai mici raportate la costuri operatorii privaţi se bat pe aceste linii şi înregistrează profit. Care e misterul?
FMI atent la CFR Călători, nu şi la subvenţiile-profit
Dacă C