În ultimii ani, oricine a vrut să-şi cumpere o maşină şi-a făcut calcule în funcţie de faimoasa taxă de primă înmatriculare, rebotezată apoi ca taxă de poluare. Indiferent de denumire, taxa i-a lăsat pe proprietarii de maşini fără bani, născând nemulţumiri, controverse şi numeroase procese în instanţă.
Primele zile din 2012 au adus o nouă variantă a legii privind această taxă, care lărgeşte pătura celor puşi la plată. De acum, vor trebui să plătească inclusiv cei care cumpără din ţară o maşină pentru care nu s-a plătit anterior taxa, pe motiv că oricine poluează trebuie să plătească. În acelaşi timp, însă, deja apar soluţiile pentru a ocoli legea...
Sentinţe favorabile
Povestea taxei auto în România a pornit în 2007, când în Codul Fiscal a fost prevăzută taxa de primă înmatriculare pentru autoturismele aduse din străinătate. Taxa se calcula în funcţie de cât de poluant era autoturismul. În 2008, taxa a fost redenumită ca taxă de poluare, iar criteriile de calcul s-au înăsprit, determinând creşterea cuantumului ei. N-a durat mult până când instanţele au fost bombardate cu cereri de restituire a banilor, dat fiind că reglementările erau contrare legislaţiei europene.
"Taxa a avut mereu un caracter nelegal, pentru că se încălcau prevederile din Tratatul UE referitoare la libera circulaţie a mărfurilor", explică Alina Borza (foto), avocat care a reprezentat în instanţă numeroşi bihoreni doritori să-şi recupereze banii. Pentru că taxa s-a aplicat doar maşinilor aduse din străinătate, nu şi celor produse în ţară, a fost definită imediat ca discriminatorie. "Acest lucru a fost dovedit atât de practica instanţelor româneşti, cât şi de Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene", precizează avocata. Mii de bihoreni s-au adresat instanţelor pentru recuperarea taxei, şi toţi au câştigat. "În decembrie 2011 aveam pe rol 4.866 de cereri de restituire a sum