Cand a venit criza, bugetele de HR au fost trecute pe lista neagra, iar companiile au renuntat treptat la training-uri si teambuilding-uri. Insa, incet, lucrurile au inceput sa isi revina, mai ales ca la inceput de an principalii jucatorii din piata de profil se arata optimisti. Totusi, chiar daca bugetele par sa se dezghete, alocarea banilor se face cu mult mai multa strictete.
"In ultimii 3-4 ani s-a schimbat comportamentul clientilor mari. Nu se mai cumpara ca inainte, prin selectie de oferta, se cumpara printr-un proces elaborat de licitatie. Asa se cheltuie bugetele, pentru ca au observat ca este mult mai eficient. Chiar saptamana trecuta am avut un audit de la o firma mare din energie, care a venit sa ne vada sediul. Nu mai poti sa dai, probabil, bugete de cateva sute de mii sau milioane unor oameni pe care nu-i auditezi", a declarat Andrei Gosu, directorul general al companiei de consultanta in HR si training Ascendis.
In viziunea lui Gosu, comportamentul companiilor este motivat si de faptul ca piata de training este foarte faramitata. "Este foarte segmentata. Sunt foarte multi freelanceri, ca si in piata de avocatura: cativa jucatori mari si foarte multi freelanceri, zeci de mii. Companiile vor sa vada cu cine lucreaza", a precizat el.
"Pana acum doi ani nu cred ca am participat la vreo licitatie, maxim doua in doi ani de zile. Acum un an am participat cred ca la peste 20. Toate in privat. Acesta este comportamentul acum. La o licitatie de genul acesta, o oferta poate sa coste intre 5.000 si 10.000 de euro ca sa depui oferta. Documente, filmari, plus garantie de participare, garantie de executie. Sunt costuri foarte mari. La capatul unui astfel de efort poti sa nu castigi. Prin urmare nu mai e usor nici sa vinzi: nu mai dai oferta, se uita cineva si te cheama la un demo", a explicat Andrei Gosu.
Business-ul Ascen