Exporturile României au totalizat anul trecut 45,01 miliarde de euro, în urcare cu 20,5% susţinute de sectorul auto, potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS), însă în luna decembrie au scăzut cu 20,8% faţă de luna precedentă, ridicând semne de întrebare asupra evoluţiei din acest an în contextul crizei datoriilor. Importurile au urcat şi ele cu 16,7%, sub nivelul cu care au accelerat exporturile, ajungând la 54,73 miliarde euro. Astfel, România a încheiat anul trecut cu un deficit comercial de de 9,72 miliarde euro, mai mare cu 1,008 miliarde lei decât cel înregistrat în 2010. Este îngrijorătoare, însă, restrângerea activităţii din comerţul internaţional care s-a întâmplat în decembrie, mai ales că decembrie este perioada Sărbătorilor de iarnă. Marea problemă a României este că volumul exporturilor s-a ridicat la circa 14,2 miliarde lei în luna decembrie 2011. Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, exporturile au înregistrat o creştere de doar 0,2%. Importurile au însumat şi ele aproximativ 18,6 miliarde lei în luna decembrie 2011, crescând cu 4,7% faţă de luna decembrie 2010. Chiar dacă per total în 2011 am stat foarte bine, în decembrie trendul s-a inversat iar scăderea exporturilor a fost mai mică decât cea a importurilor. Jeffrey Franks, şeful misiunii Fondului Monetar Internaţional (FMI) în România avertiza recent că ţara noastră va fi afectată din scăderea exporturilor, iar acesta a fost şi unul dintre motivele pentru care instituţia internaţională a redus estimările de creştere economică pentru România de la 1,8 - 2,3% la 1,5-2%. Cu ochii pe Ford Maşinile şi echipamentele de transport au fost cele mai importante atât la exporturi cât şi la importuri anul trecut 41,2% şi, respectiv, 34,6% la import. Dacia a fost anul trecut exportatorul numărul unu al patriei, potrivit Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilo