Un nou coregraf de dans contemporan, la orizont
Semnul limpede al vitalităţii unui domeniu artistic este tenacitatea lui de a supravieţui şi în condiţii vitrege. Fără sală de spectacol, încă din anul trecut, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti nu-şi încetineşte activitatea, la început de an prezentând, în premieră, un film şi un spectacol finanţate de el şi găzduite de galerii şi muzee de artă.
Spectacolul The Nothing Box, prezentat în una dintre sălile Muzeului Naţional de Artă Contemporană, a adus la orizont un nou coregraf de dans contemporan, pe Silvia Călin. Absolventă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” şi a Universităţi de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, secţia Coregrafie, şi premiată în anul 2000 la International Eurodans din Iaşi, Silvia Călin a participat la ateliere de dans contemporan susţinute de Pascaline Verrier, Pascal Allio şi Christine Bastin şi a fost membră a Companiei „Orion Balet”. Ulterior a semnat coregrafii pentru piese de teatru regizate de Teodora Herghelegiu şi de Dragoş Galgoţiu. De astă dată, în spectacolul The Nothing Box, a combinat cele două moduri de expresie scenică, teatrul şi dansul, susţinute substanţial şi de video-proiecţiile lui Mihai Păcurar. Între subiectul spectacolului anunţat de program şi desfăşurarea lui scenică sunt doar fine legături metaforice. Subiectul se vrea o poveste cu o cutie magică şi o luptă cu un pitic şi un balaur, care a declanşat cutremurul din 1977. Iată că ne bântuie, în ultima vreme, tema acestui cutremur, în dans ca şi în literatură, el fiind evocat şi de Gabriela Adameşteanu într-un fragment de roman aflat în lucru şi publicat de curând în România literară. Balaurului amintit, coregrafa nu reuşeşte să-i taie decât două capete (poate pe cel de al treilea îl vom întâlni în spectacolul următor) şi după acest moment povestea intră în plină actualitate,