Statul roman a cheltuit circa 32,5 milioane de euro in primele zece luni ale anului trecut pentru achizitia de reclame, aproape dublu fata de anul anterior, potrivit Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). Astfel, este foarte posibil ca statul roman sa fi cheltuit anul trecut mai multi bani chiar decat Procter &Gamble, devenind astfel cel mai mare investitor in publicitate.
Astfel, intre ianuarie octombrie 2011, autoritatile publice au platit 137 milioane de lei (circa 32,5 milioane euro) pentru achizitia de spatiu publicitar. Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare "pretul cel mai mic", criteriu care nu tine seama de impactul asupra publicului si eludeaza criteriile profesioniste de alocare a publicitatii, spun oficialii CJI.
"In jur de 115 din cele 137 milioane de lei din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar in detrimentul transparentei si raspunderii autoritatilor. In conditiile in care bugetele de publicitate din sfera privata au scazut pana aproape de jumatate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, facand din stat unul dintre principalii jucatori pe piata de media din Romania ", a declarat Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent.
Este foarte posibil ca statul sa fi cheltuit anul trecut pentru publicitate mai mult decat Procter&Gamble, filiala celui mai mare producator de bunuri de larg consum din lume si totodata cel mai mare investitor in media romaneasca. Anul trecut P&G a avut un buget de publicitate brut (cifre la rate card, fara discount) de circa 545 de milioane de euro, conform datelor Alfacont MediaWatch furnizate Wall-Street.ro de catre agentia Initiative. Astfel, de foarte multe ori, bugetul net ajunge si la 90% sau chiar mai putin.
Daca luam in considerare si cele doua luni care nu au fost analizate de CJI, ins