Utilizarea reţelelor sociale pentru recrutare înseamnă, înainte de toate, construirea unei strategii online şi aplicarea unor reguli de bază, dar cruciale.
Reţele online ca Linkedin, Smallworld, Xing, Twitter, Facebook, Youtube sau bloguri şi site-uri specializate încep să ocupe o parte din ce în ce mai importantă în strategiile de recrutare, accentuând importanţa brandingului personal şi necesitatea de a elabora o strategie de marcă online.
Sophie de Lorenzo, de la Universitatea din Monaco, expertă în recrutare, oferă câteva sfaturi practice de utilizare a reţelelor sociale de manieră eficientă pentru căutarea unui loc de muncă:
1.Consideraţi-vă o marcă şi creaţi această marcă cu o viziune pe termen lung
Demersul tradiţional presupune că rolul celui care caută un loc de muncă şi cel al angajatorului sunt clar definite : primul încearcă să identifice oportunităţile cele mai interesante şi îşi adaptează strategia de „self marketing" (CV-uri, scrisori de motivaţie, referinţe) la cererile angajatorilor.
Comunităţile sociale on-line sunt însă, înainte de toate, bazate pe partajarea intereselor commune: fiecare este, în acelaşi timp, un potenţial angajator, candidat, client, furnizor, etc.
De aceea, toţi cei care caută un loc de muncă trebuie să-şi considere profilul ca fiind un produs, adică un portofoliu de competenţe şi aptitudini, care trebuie să fie lansat pe o piaţă specifică, cea a forţei de muncă, plecând de la cunoaştere aprofundată a ţintelor, care sunt, în acest caz, companiile şi posturile.
Fiecare îşi construieşte profilul on-line aşa cum se construieşte un brand, adică prin crearea unei imagini de sine profesională, cu o viziune pe termen lung, consistentă şi coerentă, în concordanţă cu comunităţile vizate. Utilizarea reţelelor sociale înseamnă inversarea strategiei de marketing dintr-una de "împingere (Push)", într-u