Discuţia privind aderarea României la Schengen a fost comutată, de o perioadă, din zona obiectivă a îndeplinirii condiţionalităţilor tehnice în zona subiectivă a dispoziţiilor politice, mai mult sau mai puţin justificate. Acum, speranţele României şi ale Bulgariei de admitere rapidă în Schengen par să se fi spulberat după publicarea Raportului pe justiţie al C.E., care critică Sofia pentru lipsa măsurilor eficiente de combatere a corupţiei. Şi asta pentru că aderările celor două state la Schengen sunt strâns legate una de cealaltă, astfel că orice problemă a uneia dintre ţări se repercutează şi asupra celeilalte. E corectă, însă, atitudinea aceasta faţă de România? Părerea specialiştilor anticorupţie privind pregătirea României pentru acest pas sunt, însă, divergente.
Olanda îşi menţine opoziţia
România şi Bulgaria se confruntă acum cu opoziţia Olandei, care solicită progrese efective în combaterea corupţiei şi măsuri stricte de securitate la frontiere. Ministrul olandez al Afacerilor Europene, Ben Knappen (foto), le-a cerut celor două state să adopte măsurile solicitate, până în vară. “Olanda aşteaptă două rapoarte pozitive consecutive care să demonstreze progrese substanţiale şi ireversibile în combaterea corupţiei şi infracţionalităţii organizate. Vom vedea în iulie, cu raportul anual al Comisiei, dacă va fi cazul”, declară Ben Knappen, citat de Mediafax. Acesta a anunţat că Executivul olandez va trimite rapoartele Parlamentului, pentru consultări.
Preşedintele U.E., Herman Van Rompuy, a decis să introducă subiectul pe ordinea de zi a summitului european din 1 martie, pentru a exercita presiuni asupra Olandei. Surse europene citate de Mediafax susţin că, în ciuda acestui demers, România şi Bulgaria se află în faţa unei situaţii ce “nu poate fi combătută cu argumente”.
În privinţa Bulgariei, Raportul privind M