Situaţia provocată de podurile de gheaţă de pe Dunăre tinde să devină critică, pentru că Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, compania Ministerului Transporturilor ce asigură condiţiile de navigaţie pe Dunărea Maritimă, este depăşită de situaţie. Pierderile de natură economică înregistrate prin întreruperea navigaţiei comerciale şi blocarea între gheţuri sau la cheu a unor nave reprezintă doar o parte a efectelor îngheţării Dunării. Podurile de gheaţă formate pe fluviu sunt un pericol şi pentru zonele riverane, în condiţiile în care nivelul apelor Dunării este în continuă creştere şi din cauza formării unor „dopuri de gheaţă" apele îngheţate ale Dunării se pot revărsa în zonele critice.
Nave izolate de trei săptămâni
Situaţia este disperată pentru echipajele mai multor şlepuri şi barje blocate între gheţuri. În astfel de situaţie se află marinarii de pe şase barje, cinci româneşti şi alta sub pavilion ucrainean, care sunt blocate de trei săptămâni între sloiurile de la mila 77. Echipajele erau pe punctul de a-şi termina proviziile de alimente şi rezervele de apă şi combustibil. Potrivit şefului Căpităniei Galaţi, Octavian Gheorghiu, în rada Portului Galaţi se află 128 de barje, din care 105 goale, iar 23 încărcate cu fier, laminate şi bauxită. Din totalul barjelor, 39 au combustibil la bord, existând pericolul ca anumite cantităţi de carburanţi să ajungă accidental în Dunăre. Au fost golite de motorină şi păcură două tancuri petroliere de mici dimensiuni, prinse între sloiuri, tocmai pentru a nu se produce astfel de accidente. În Portul Mineralier sunt blocate la cheu două nave maritime, încărcate cu laminate de la combinatul ArcelorMittal.
Şedinţe de urgenţă
În aceste condiţii, AFDJ trebuie să asigure spargerea gheţii, pentru ca sloiurile să fie purtate spre mare. Grosimea gheţii este de la 5 la 50 cm, dar sunt zone în c