Prin jocuri şi scenete, elevii de clasa a IV-a află despre drepturile şi responsabilităţile lor, învăţând totodată cum să se poarte şi cum să acţioneze atunci când le sunt încălcate.
Alex, Ana şi Bogdana (tinerii pedagogi care alcătuiesc echipa Maşinii cu Jucării) sunt înconjuraţi de o gloată de copii cu energia la maximum. Sunt cel puţin 40. Alex încearcă să le ghicească numele. „Pe tine te cheamă... Milkshake!", zice către un băiat şi o undă de râs cutremură grupul. Curând, toţi fug să-şi scrie numele pe bucăţele de hârtie, iar Ana le lipeşte cu scoci pe bluze. „Haha, facem concurs ca anul trecut! E supertare", chicoteşte o fetiţă.
Să captezi atenţia a două clase de copii în acelaşi timp e aproape imposibil. Să încerci să-i mai şi înveţi concepte complicate din vocabularul adult e nebunie curată. Cel puţin aşa credeam până să ajung într-o dimineaţă la Şcoala Herăstrău din Bucureşti.
„Câte colţuri are un cerc?", strigă Alex, în timp ce încearcă să-i aşeze pe copii în această formă. „Zero!". „Păi, al nostru cam are..." După ce explică regulile - „dacă ridicăm braţele înseamnă că ceva nu e bine: ori nu sunteţi atenţi, ori faceţi gălăgie" - începe iureşul. „Cine suntem noi?", întreabă Bogdana. „Maşina cu Jucării", strigă copiii. „Vă place să vă jucaţi?" (mănânci calule, ovăz?) „Credeţi că putem învăţa anumite lucruri prin joc?"
Copiii ştiu deja cum stă treaba. Sunt clasa a IV-a şi s-au mai întâlnit cu cei de la SOS Maşina cu Jucării şi anul trecut, când au învăţat regulile de circulaţie. Acum ce le-or fi pregătit? Pe margine, doamnele învăţătoare stau cu aparatele de fotografiat pregătite. Au cedat trei ore, din cele patru ale zilei, pentru această activitate.
„O să vorbim despre un subiect foarte important: drepturile şi responsabilităţile voastre", anunţă Ana. Copiii primesc câte un bileţel pe care e scris câte un drept. La start,