Mai mulţi politicieni cărora chiar n-am să mă obosesc să le mai fac reclamă afirmau, la începutul săptămânii, că Guvernul va găsi o “soluţie tehnică” în cazul UMF Târgu-Mureş şi astfel toată lumea va fi mulţumită. Curios din fire, am intrat pe site-ul Ministerului Educaţiei – unde e postat proiectul de Hotărâre de Guvern supus dezbaterii publice – şi am lecturat “soluţia miraculoasă” găsită de minţile „luminate” din Executiv. Apoi am făcut câteva calcule aritmetice simple. Sau, dacă doriţi, o simulare pentru a vedea în ce măsură aşa zisa soluţie a Guvernului se potriveşte cu rigorile de calitate impuse de ARACIS.
În prezent, numărul studenţilor la linia maghiară este de 1.755 (39% din 4.500), iar cel al cadrelor didactice maghiare de 124 (30% din 416). Buuun. Ce zice standardul ARACIS? Că trebuie să existe un raport 1/5 cadre didactice maghiare/studenţi maghiari. Adică la 124 de cadre pot fi 124 x 5 studenţi, adică 620 de studenţi.
Mai departe. Există o corecţie de 30% în ceea ce priveşte posturile vacante permise, ceea ce înseamnă maxim 37 de posturi în plus. Adunăm cele 37 de posturi în plus la cele 124 din prezent şi rezultă un număr de 161 de posturi didactice la limba maghiară. Revenind la standardul ARACIS, numărul maxim de studenţi şcolarizaţi pe Universitate, la linia maghiară, în condiţii de separare, este de 805 studenţi (124 x 5). La Medicină, Medicină dentară, Farmacie. Toţi anii de studiu.
Întrebare pentru slugile politice care şi-au stors creierii pentru a găsi “soluţia tehnică” la UMF: în structura actuală, numărul de studenţi şcolarizaţi la linia maghiară este de 1.755, iar în condiţiile de separare, potrivit standardelor ARACIS pot fi şcolarizaţi cel mult 805 studenţi. Ce se va întâmpla cu restul de 950 de studenţi maghiari?!
Apropo de ARACIS, preşedintele acestui for a făcut o comparaţie interesantă cu privire la ceea ce