În vara anului trecut, pe Facebook a fost postat un mesaj care dădea aproape ca sigur faptul că începând cu data de 30 septembrie 2011 reţeaua de socializare va impune taxe lunare posesorilor de conturi, începând cu 3,99 dolari pe lună. Compania a negat însă că ar intenţiona să introducă taxe de acest gen, ceea ce i-a liniştit, pentru moment, pe utilizatori. Totuşi, iminenta listare la Bursă, planificată pentru luna mai 2012, începe să provoace nelinişte în rândul fanilor Facebook, mai mulţi analişti pronosticând că introducerea abonamentului pentru accesarea reţelei de socializare va deveni doar o chestiune de timp.
În acest sens, expertul IT şi scriitorul Farhad Manjoo afirma, încă din 2008, că soluţia ideală pentru dezvoltarea unui produs viabil este constituirea unei baze de clienţi dispuşi să plătească pentru serviciul respectiv. „Antreprenorii online ar trebui să înveţe din exemplele negative. Twitter are peste un milion de utilizatori şi nicio posibilitate de a scoate măcar un cent de la ei. Cel mai bine e să procedezi precum antreprenorii offline: cu un mic capital iniţial, să dezvolţi un produs bun şi o bază de clienţi care să fie dispuşi să plătească pentru el”, scria Farhad Manjoo.
În pofida profitului de un miliard de dolari obţinut în 2011, există tot mai multe voci care afirmă că publicitatea pe Facebook nu e chiar atât de eficientă precum pare la prima vedere. Deşi potrivit prospectului de listare al Facebook aproximativ 4 milioane de firme şi-au creat pagini pe site, compania nu face precizări privind procentul acestora care plătesc efectiv pentru a-şi face publicitate sau despre eficienţa acestui tip de reclamă.
Ba mai mult, au apărut antreprenori care susţin că publicitatea pe Facebook nu i-a ajutat prea mult în creşterea vânzărilor. “Ne aşteptăm ca, din totalul celor care accesează jocul prin Facebook, 15-20% să devină plătitor