Creşterile salariale de care s-au bucurat muncitorii chinezi în ultima vreme au forţat multe companii care activează în China să ameninţe că se mută sau chiar să facă afaceri în altă parte. În acest context, o întrebare legitimă ar fi dacă nu cumva asistăm la începutul sfârşitului miracolului chinezesc. Unde s-ar putea duce firmele străine care au făcut averi în China? Are România vreo şansă de a atrage atenţia cuiva?
China este cea mai mare putere manufacturieră din lume. Este şi economia cu cea mai rapidă creştere la nivel mondial. O superputere care îi ameninţă din toate părţile geografice pe coloşii economici mondiali, în frunte cu SUA.
Într-adevăr, creşterile salariale, cele mai cunoscute fiind cele de la fabricile Foxconn, au avut un impact puternic asupra pieţelor asiatice. Companiile din Thailanda, Malaysia şi Indonezia, spre exemplu, au de-a face cu presiuni tot mai puternice din partea guvernelor naţionale pentru a creşte salariile. În tot acest timp, profitul marilor afaceri occidentale pe aceste pieţe scade, ceea ce duce cu gândul fie la creşteri de preţuri, fie la relocare.
Producătorul de haine New York & Co., spre exemplu, s-a mutat din China în Vietnam, ţara considerată a fi în acest moment "viitoarea Chină". Alte multinaţionale, precum Nike Inc., Adidas AG şi Dell Inc., au lăsat să se înţeleagă că nici ele nu au prins rădăcini pe pământ chinezesc şi că s-ar putea muta, ceea ce ar însemna, tradus în pragmatismul occidental, că vom găsi în mall-ul de lângă noi pantofi şi îmbrăcăminte sport mai scumpe şi ne vom schimba mult mai rar laptopul cu o versiune upgradată.
Iată, însă, de ce aşa ceva nu se va întâmpla în următorii ani şi vom continua să cumpărăm haine, încălţăminte şi toate gadgeturile la aceleaşi preţuri:
În primul rând, faptul că unele companii care îşi produc bunurile în China şi-au deschis filiale în alte