Dreptul european al concurenţei trebuie să fie actualizat încontinuu pentru a face faţă noilor provocări.
Cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a Raportului anual asupra politicii de concurenţă, aş vrea să subliniez că această politică a Uniunii Europene aduce numeroase beneficii în termeni de bunăstare a consumatorilor, de condiţii de concurenţă loiale pe piaţă şi a constituit un instrument esenţial pentru eliminarea obstacolelor în cadrul pieţei comune. Mai mult, sunt convins că, în această perioadă de criză pe care o traversăm din 2008, pieţele competitive sunt cel mai bun mod de a promova la nivel global companii de succes.
În acelaşi timp, dreptul european al concurenţei trebuie să fie actualizat încontinuu pentru a face faţă noilor provocări. De aceea, aş vrea să mă concentrez în acest articol asupra celor două chestiuni majore ale Raportului asupra politicii de concurenţă din acest an: în primul rând, asupra cartelurilor şi a recursurilor colective şi, în al doilea rând, asupra politicii amenzilor aplicate de Comisia Europeană.
Carteluri şi recursuri colective
Cartelurile elimină orice posibilitate pentru industrie de a se reinventa şi orientează activitatea economică către maximizarea colectării rentelor, în loc să o orienteze către inovaţie. Sunt convins că avansarea integrării pe piaţa unică europeană este esenţială pentru a oferi companiilor europene oportunităţile de care au nevoie pentru a concura la nivel global. O piaţă de dimensiuni europene oferă, de asemenea, întreprinderilor mici un bazin de clienţi potenţiali suficient de larg pentru a lansa idei novatoare cu potenţial de creştere şi oferte de muncă.
Practicile interzise prin Articolele 101 şi 102 ale Tratatului sunt cele ce dăunează concurenţei şi bunăstării consumatorilor. Consumatorii trebuie să plătească mai mult din cauza existenţei unui cartel, iar în