Deşi legislaţie există şi în România, iar unele state îşi înăspresc în continuare politicile, publicitatea directă, făcută chiar la uşa doctorilor, scapă în ţara noastră de sub control, iar efectele se văd uşor: unii medici ajung să prescrie pilule în exces.
Ministerul Sănătăţii din Cehia a decis recent noi reguli pentru producătorii de medicamente, după cum arată ziarul Hospodarske. În contextul reformei sanitare care are loc în Cehia, autorităţile vor să le interzică reprezentanţilor medicali să viziteze doctorii în timpul consultaţiilor. În România, nu putem vorbi de o reformă în domeniul sanitar, iar ţara noastră rămâne încă un fel de „Vest sălbatic", în care companiile farmaceutice fac legea. Piaţa medicamentelor din România ajunge la 10,8 miliarde de lei, potrivit Cegedim, companie care face studii de piaţă în domeniul farmaceutic. Pe podium se află Sanofi, cu vânzări de 873,8 milioane lei, urmată de Roche, cu 863,5 milioane lei şi Novartis cu 732,8 milioane lei. Cum sunt atât de mulţi bani în joc şi competiţia dintre companii este acerbă. Fiecare firmă luptă să vândă cât mai mult, iar publicitatea are un cuvânt greu de spus în stimularea vânzărilor, mai ales cea făcută direct la uşa medicilor de către reprezentanţii medicali.
Consum de medicamente stimulat şi indus
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Lucian Duţă, a vorbit de nenumărate ori de „un consum indus şi stimulat de medicamente" şi de „relaţii de concubinaj între medici şi companiile producătoare". „Resursele financiare ale Casei au crescut cu 70% în ultimii ani, dar aceşti bani nu au fost suficienţi, fiind cheltuiţi pe medicamente scumpe", a spus Duţă, care a ţinut să precizeze că taxa clawback vine să tempereze acest consum. Preşedintele CNAS a amintit că în anii în care existau plafoane la farmacii şi consumul de medicamente era mai mic. „În momentul în care