"Coke", prescurtarea în limba engleză pentru cea mai populară băutură carbogazoasă din istorie, a împlinit săptămâna aceasta 68 de ani. În 27 martie 1944, Coca-Cola Company a înregistrat această marcă în Statele Unite.
În spatele acestei aniversări stau adevărate lecţii de maketing şi publicitate, care au făcut din Coca-Cola brandul care este astăzi.
Istoria Coca-Cola începe în 1886, când un farmacist din statul american Georgia, pe nume John Pemberton, a creat Pemberton's French Wine Coca, o băutură alcoolică. Ulterior, când autorităţile din Georgia au introdus prohibiţia, Pemberton a modificat reţeta băuturii, pentru a o face non-alcoolică. Băutura a început să se vândă la pahar în farmacii, în 8 mai 1886, Pemberton susţinând că vindeca multe boli, inclusiv dependeţa de morfină şi impotenţa. În 1888, omul de afaceri Asa Griggs Candler a cumpărat Coca-Cola şi a creat Coca-Cola Company. Prima Coca-Cola la sticlă a fost vândută în 1894. În 2009, acest brand valora aproape 70 de miliarde de dolari.
O reclamă din 1918
Nu istoria Coca-Cola i-a fascinat pe oameni, însă, ci misterioasa reţetă a băuturii, devenită unul dintre cele mai bine păstrate secrete din lume. La început, Coca-Cola conţinea cantităţi foarte mari de cocaină şi extract de nuci de cola, care are cafeină. La începutul secolului XX, spre exemplu, un litru de Coca-Cola conţinea aproximativ 250 de miligrame de cocaină, iar canitatea de cocaină dintr-un pahar de Coca-Cola era de 60 de miligrame, potrivit NaturalNews. Coca-Cola evită să vorbească despre rolul cocainei în reţeta iniţială a popularei băuturi, cu toate că ea a fost folosită până în 1929. În prezent, băutura este făcută tot din extract din frunze de coca, însă fără cocaină.
Reţeta originală, care conţine şi cocaina, este păzită cu străşnicie de Coca-Cola Company. La fel şi reţeta actuală, care a stat închisă înt