Dezvoltarea comerţului modern în perioada 2000-2011 a avut ca efect limitarea creşterii preţurilor la alimente, majorarea cu un procent a ponderii acestui tip de retail ducând la scăderea preţurilor cu 0,88%, potrivit unui studiu realizat de analistul Liviu Voinea.
Studiu realizat de Liviu Voinea arată că între 2000 şi 2011 inflaţia agregată la alimente a fost de 113%, iar în absenţa retailului modern ar fi fost de 157%. Aşadar, retailul modern a contribuit la scăderea preţurilor la alimente cu 34%, în perioada 2006-2011 contribuţia fiind mai puternică, respectiv de 52%.
În acelaşi timp, deschiderea unui magazin scade inflaţia cu 0,037 puncte procentuale, potrivit studiului, astfel că în condiţiile în care se deschid 17 magazine pe trimestru contribuţia la reducerea inflaţiei la alimente este de 25%.
Potrivit studiului, în perioada analizată extinderea comerţului de retail a avut ca efect moderarea preţurilor alimentelor cu 34%, dacă se ia în calcul creşterea cotei de piaţă şi cu 25% dacă influenţa este determinată în funcţie de numărul de magazine deschise.
Studiul a analizat influenţa dezvoltării reţelelor de retail modern asupra preţurilor alimentelor, având în vedere că acest fenomen se traduce prin intensificarea concurenţei, omogenitatea produselor economice de scară şi putere de negociere mai mare.
"Ponderea retailului modern contează în evoluţia preţurilor. O creştere a cotei de piaţă a retailului modern cu un procent duce la scădere a preţului la alimente cu 0,88 puncte procentuale. Dacă includem şi alcoolul şi tutunul, scăderea preţurilor este de doar 0,58% la o creştere de 1% a ponderii retailerului modern", a explicat Voinea.
Alţi factori care influenţează preţul alimentelor sunt costul materiilor prime, al energiei, ponderea agriculturii în PIB, rata de schimb valutar şi preţul produselor pe plan extern. În mod surpriză