Aşa cum se întâmplă de foarte multe ori pe pieţe cu o concurenţă redusă, sectorul energetic din România nu duce lipsă de abuzuri sau ilegalităţi care afectează consumatorii. Este, însă, greu de spus care sunt soluţiile care se iau pentru a limita eventualele abuzuri ale furnizorilor de energie. Şi aceasta pentru că A.N.R.E. refuză să precizeze ce sancţiuni a dat în cazul descoperirii unor nereguli, în urma sesizărilor consumatorilor, precizând că aceste informaţii nu sunt publice.
Plângerile din teritoriu, direcţionate spre Bucureşti
Nu e niciun secret că piaţa energiei din România nu este nici pe departe una prea concurenţială, în care consumatorii să-şi permită să-şi schimbe furnizorii, dacă sunt nemulţumiţi de calitatea serviciilor prestate. Din păcate, pe lângă lipsa unor alternative, consumatorii „captivi” nu au nici măcar o structură locală competentă care să controleze această piaţă şi să sancţioneze eventualele abuzuri. În mod normal, pentru orice nereguli legate de furnizarea şi tarifarea energiei electrice şi a gazelor naturale, consumatorul ar fi trebuit să aibă opţiunea de a iniţia, prin intermediul structurilor de control, o acţiune menită să-i apere drepturile.
Însă în cazuri legate de furnizorii de energie, structura creată pentru apărarea drepturilor consumatorilor, Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, nu are decât rolul de transmitere a sesizărilor către Bucureşti, către structura care, potrivit legii, e direct responsabilă de reglementarea sectorului energetic – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.“A.N.R.E. nu are o structură judeţeană. Ca atare, aproximativ 80% din aceste sesizări sunt transmise de către noi A.N.R.E. Este vorba despre toate reclamaţiile legate de facturare, care sunt cele mai frecvente. În rest, noi putem să ne ocupăm pe plan local doar de