În ultimul timp am fost întrebat adesea de cei care îmi citesc textele, despre diferenţa dintre cercetător, cadru didactic universitar şi om de ştiinţă (savant). Cititorii îmi spuneau că nu înţeleg clar aceste diferenţe, importante pentru ei în a analiza critic prezentări care se fac unor persoane în spaţiul social.
Ei bine, întrebarea este complexă şi, sincer spus, răspunsul este diferit în funcţie de cel/cea care îl oferă. Iată, sintetic, cum văd eu această problemă.
Faţă de cunoaşterea ştiinţifică putem avea trei perspective. Prima se referă la generarea de cunoaştere ştiinţifică relevantă pentru a rezolva probleme teoretice şi/sau practice. Generarea de cunoaştere se face prin cercetare, iar atunci când cercetarea este ştiinţifică (sistematică), făcută de cercetători, cunoaşterea generată este, la rândul ei, ştiinţifică. Uneori, cunoaşterea relevantă poate fi produsă şi din întâmplare, dar apoi este organizată sistematic, devenind astfel parte a cunoaşterii ştiinţifice. A doua perspectivă relevantă se referă la diseminarea cunoaşterii ştiinţifice. Ea este făcută de cadre didactice (sau persoane asimilate acestora - „formatori”, „traineri” etc.), în învăţământul formal sau informal. A treia perspectivă se referă la utilizarea cunoaşterii ştiinţifice pentru a rezolva probleme teoretice şi/sau practice. Ea este asumată de specialişti (psihologi, medici, ingineri etc.) în practicarea profesiei lor.
Revenind la problema iniţială, detaliez răspunsul în continuare. Cercetătorul este profesionistul care se ocupă de generarea de cunoaştere prin cercetare ştiinţifică. Cadrul didactic universitar este profesionistul care diseminează cunoaşterea ştiinţifică, dar nu o face doar prin predarea a ceea ce se ştie (după modelul dominant al cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar sau al celor „asimilaţi” lor), ci prin gândire critică şi cercetare ştii