Cum să deschizi pieţele din întreaga lume în beneficiul consumatorilor, întreprinderilor şi locurilor de muncă europene?
Răspunsul Europei la această întrebare este la fel de scurt: prin puterea exemplului. Suntem cea mai mare piaţă unică din lume şi politica noastră de comerţ exterior este concentrată activ pe continuarea liberalizării comerţului atât prin negocieri multilaterale, cât şi bilaterale.
Dar ce se întâmplă dacă alţii nu urmează exemplul nostru? Ce interes au partenerii noştri să îşi deschidă pieţele pentru întreprinderile noastre atunci când întreprinderile lor au acces deplin la pieţele noastre? Ca negociatori, aceasta este o întrebare la care nu se pot da răspunsuri scurte şi simple.
Să luăm, de pildă, achiziţiile publice, un sector de importanţă economică majoră. În UE, achiziţiile efectuate de administraţiile publice corespund unei valori de aproximativ 19% din PIB, iar societăţile ale căror afaceri depind în mod direct de achiziţii publice reprezintă peste 30 de milioane de locuri de muncă. Acest sector este în plină expansiune şi în economiile emergente şi este un sector în care întreprinderile europene sunt foarte competitive.
Sectorul european de achiziţii publice este cel mai deschis din lume. Contractanţii externi au posibilitatea şi sunt chiar bine-veniţi să concureze pe piaţa noastră în aceleaşi condiţii ca întreprinderile europene. Şi între cele 27 de state membre ale UE pieţele de achiziţii publice sunt liberalizate. Şi pe bună dreptate: aceasta a dus la scăderea preţurilor şi la creşterea competitivităţii întreprinderilor noastre şi a oferit un raport calitate-preţ mai bun pentru autorităţi şi contribuabili în întreaga Europă.
Şi totuşi, suntem mult înaintea altor ţări în această abordare. Alte economii sunt mult mai reticente să îşi deschidă pieţele proprii către UE chiar dacă beneficiază de acces pe pi