Am împlinit vîrsta de 21 de ani la Moscova, unde am stat odinioară o singură zi; iată-mă acum, la mai bine de trei decenii, revenind aici în cu totul alt context: Teatrul Bulandra a fost invitat, în perioada 2-9 aprilie, la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, să prezinte publicului rus două texte puternice: Dostoievski, Însemnările unui necunoscut (după romanul Satul Stepancikovo şi locuitorii săi) şi Anton Pavlovici Cehov, Ivanov.
Teatrul care ne-a găzduit spectacolele e – împreună cu Teatrul Balşoi, cu care se învecinează pe bulevard – unul dintre cele mai importante teatre moscovite: Teatrul Malîi. Te încearcă un sentiment tulburător: te afli în Rusia celor doi autori clasici, ai în faţa ta un public preţios/pretenţios, care în ultima vreme tînjeşte după Dostoievski şi Cehov, instalezi decorul, fixezi luminile, actorii îşi îmbracă veşmintele de epocă şi spectacolul poate începe! Cu viziunea-i îndrăzneaţă – o bună dozare de tragic şi comic –, cu un Rostanev (Mihai Constantin) uman, atît de slab şi totuşi atît de puternic, cu o Generăleasă (Tamara Buciuceanu-Botez) întruchipînd parcă tot spiritul Mamei Rusia, cu o Nastenka (Ana Ioana-Macaria) al cărei suflet sacrificat te înfioară, cu un Foma Fomici (Virgil Ogăşanu) inteligent creat, ce tulbură liniştea sălii cu replica-i memorabilă: „Eu cunosc bine Rusia şi Rusia mă cunoaşte pe mine!“, şi cu călugării (grupul vocal Accoustic) interpretînd cîntece vechi, liturgice – Alexandru Darie i-a cucerit definitiv pe moscoviţi. Sala a aplaudat entuziast, critici şi oameni de teatru i-au elogiat pe români imediat după spectacol, simţind nevoia să-şi exprime pe loc încîntarea. „E un început pentru teatrele noastre – conchidea Tamara Mihailova, directoarea Teatrului Malîi –, sperăm să-i vedem cît mai des pe artiştii români pe scena noastră de-acum înainte. Vă mulţumim“.
Al doilea spectacol jucat