De ce Carrefour şi Metro, prin definiţie operatori pe spaţii mari, lasă în urmă "hipersuprafeţele" şi virează cu toată viteza către spaţii mai mici şi francize? Răspunsul este aproape. Cât mai aproape.
"Aventura de afaceri pe care o pornim acum are scopul de a distruge retailul modern", a repetat de mai multe ori Dinu Patriciu, în octombrie 2010, cu ocazia lansării magazinelor de proximitate Mic.ro. „Vrem ca oamenii să meargă mai rar la hipermarketuri și să vină în papuci la magazinele din colțul blocului“, sublinia el atunci. Ambiţia omului de afaceri era să reînvie buticurile postrevoluţionare, înlocuite treptat de super- şi hipermarketuri - care de la jumătatea anilor ’90 încoace au luat peste 50% din piaţa bunurilor de larg consum -, şi să împânzească ţara cu 2.000 de magazine Mic.ro până la sfârşitul lui 2011.
(Afacerile estimate erau de cel puţin 1,5 miliarde de euro în retail, mai mult decât vinde în prezent Metro, cel mai mare retailer din ţară în termeni de vânzări şi cel mai vechi jucător din comerţul modern românesc - n.red.).
Dar socoteala făcută de Patriciu acum doi ani nu s-a potrivit cu cea de la finele anului trecut: cu o reţea de peste două ori mai mică decât cea estimată iniţial (830 de magazine) şi datorii de circa 160 milioane de euro, Mic.ro a intrat, în februarie 2012, în insolvenţă. Aşa că, încercarea lui Dinu Patriciu de a „distruge“ retailul modern s-a finalizat cu un... mare eşec. Mai mult de-atât, chiar multinaţionalele ocupă acum golul lăsat liber în piaţă de Mic.ro.
Concret, nu mai departe de luna trecută, Metro Cash&Carry a lansat un nou concept de magazin pentru micii comercianţi independenţi din comerţul tradiţional, e vorba de franciza „La Doi Paşi“. La prima vedere, e tot un fel de Mic.ro. Şi totuşi, nu seamănă deloc. Spre deosebire de Mic.ro, care avea o distribuţie centralizată şi majoritatea magazinelo