- Festivalul Internaţional Shakespeare, Craiova -
Festivalul Internaţional Shakespeare (23 aprilie – 3 mai, Craiova şi Bucureşti) îşi menţine şi în timp de criză bunul obicei: o selecţie de spectacole valoroase, dintre care măcar unul de excepţie. Am văzut în anii trecuţi un spectacol-legendă, Hamlet, în regia lui Eimuntas Nekrosius, sau un hit, Hamlet creat pentru Curtea Papilor de la Avignon de Thomas Ostermeier. Este meritul exclusiv al directorului Bienalei Shakespeare, Emil Boroghină, că reuşeşte (doar el ştie cum) să aducă în România show-uri de top sau staruri teatrale. Ediţia de anul acesta a Festivalului s-a deschis la Craiova (23, 24 aprilie) cu hitul hiturilor: Shakespeare's Sonnets, regizat la Berliner Ensemble de Robert Wilson (tot Boroghină l-a adus pe Wilson într-o ediţie anterioară cu Femeia mării de Strindberg). Reuşita e majoră din mai multe puncte de vedere: e vorba de un spectacol de top, de o companie celebră (înfiinţată de Bertolt Brecht) şi de vîrful mondial al suprarealismului în regia de teatru. Prin urmare, bucuria estetică oferită spectatorilor a costat -la propriu - pe măsura renumelui celor implicaţi. Pentru curaj şi ingeniozitate managerială, Emil Borogină merită o adîncă reverenţă.
Shakespeare e cool
Cu Shakespeare's Sonnets, Bob Wilson te lasă mut de admiraţie sau te face să urli ca la concertele rock. Nu e nimic în neregulă nici cu tăcerea, nici cu ţipetele. În fond, Wilson respectă rostul esenţial al teatrului, acela de a provoca mintea şi afectul spectatorului.
Publicul român cunoaşte deja spectacolul de pe youtube, unde producţia germană se găseşte aproape integral, sonet cu sonet. Există însă o diferentia specifica între înregistrări şi live: pe de o parte, live-ul confirmă că actorii nemţi sînt perfecţi (voce, expresie corporală, control corporal), pe de altă parte, orchestra (care nu se vede în video) şi