Într-un material de prezentare şi promovare a canalului ARTE, aţi scris că unul dintre scopurile ARTE este „de a trezi şi de a ilumina“. Cum poate un post TV „să trezească şi să ilumineze“ publicul de azi?
Cred că e foarte important să ne propunem acest lucru. Trebuie să înţelegem că sîntem, astăzi, în Europa, într-o situaţie foarte dificilă. Nu sîntem, din păcate, un continent care să dispună de multe resurse naturale. Avem deja de plătit salarii mari, în raport cu India sau China, de exemplu. Avem însă şi o extraordinară capacitate de a inova. Am inventat tehnologii noi, am inventat produse culturale noi, iar acum Internetul oferă tuturor posibilitatea de a intra în competiţie cu noi. Dacă societatea noastră îşi pierde capacitatea de a imagina lucruri noi, vom avea mari dificultăţi de a evolua, la acelaşi nivel, într-o astfel de competiţie. Tocmai de aceea este absolut vital ca în societatea noastră să existe cultură, să existe oameni cu idei, artişti de valoare, designeri foarte buni. Am avut o experienţă foarte interesantă acum cîteva luni, cînd am fost la Kiev. Am întîlnit acolo un oligarh, care a finanţat un muzeu întreg de artă modernă, şi l-am întrebat de ce a făcut un astfel de gest: l-a făcut pentru el însuşi, din plăcerea de a colecţiona lucrări de artă? Mi-a răspuns că nu acesta a fost motivul. „Am înţeles că tinerii din Kiev trebuie să vadă, la ei acasă, artă internaţională de cea mai bună calitate, pentru a şti ce au de făcut pentru a produce, la rîndul lor, calitate. Mi-am dorit ca ei să înţeleagă că e necesar să fii cel mai bun în ceea ce faci.“ Este exact ceea ce dorim şi noi să facem prin intermediul ARTE. Nu vrem să facem televiziune în sensul curent al termenului, adică să difuzăm seriale. Asta poate oricine să facă. Noi vrem altceva – vrem să oferim teme de reflecţie, necesare pentru a înţelege arta, istoria, pentru a înţelege alte cult