● Jurnalul Naţional: Tema ediţiei a XIX-a a Festivalului de la Sibiu este "Crize. Cultura face diferenţa”. De ce un asemenea generic în care cuvântul criză stă în faţă? În ce măsura a influenţat criza financiară ediţiile desfăşurate în ani de grele încercări?
● Constantin Chiriac: Criza este cuvântul care stă pe buzele tuturor. În anii de criză, artiştii încearcă să găsească formule adecvate de a se apropia de sufletul omului. Nu întâmplător, în ultimii trei ani, afluenţa de public a crescut mult. În momente grele, oamenii caută un refugiu, caută un loc în care e mai puţină minciună. Ei au nevoie de frumos, de linişte, de înţelegere. Bineînţeles, criza financiară a influenţat în ultimii ani festivalul nostru. Bugetele nu numai că nu au crescut, dar au rămas aceleaşi sau au scăzut. În condiţiile în care euro are o dezvoltare cu totul neaşteptată iar serviciile urcă exponenţial în funcţie de cursul monedei europene şi a cotaţiei petrolului, vrând-nevrând toate te forţează să te înghesui într-un buget din ce în ce mai mic. Şi totuşi, ediţiile din ultimii trei ani au fost mai puternice, din punct de vedere calitativ şi cantitativ. Alegând tema pentru ediţia 2012, ne-am gândit că există un moment de graţie: e vorba de o cultură a afacerilor, o cultură a educaţiei, o cultură a relaţiilor umane şi nu doar de cultura la modul specific. Am impus-o pentru că este important să scăpăm, cât putem mai mult, de minciună. S-a minţit mult, de aceea am vrea ca în fiecare domeniu să existe ceva care să facă diferenţa. Să existe certitudinea că viaţa noastră poate fi mai bună.
● Programul este foarte încărcat şi în acest an. Aţi renunţat, din cauza banilor, la ceva care v-aţi dorit neapărat să se vadă la Sibiu?
● Programul l-am dorit aşa pentru că, măcar o dată pe an, într-un loc din România să existe o sărbătoare a frumosului. Aşa cum se ştie, Festivalul nostru est