Foto: ERIC GAILLARD / REUTERS Un cap frumos şi un afiş frumos: Marilyn Monroe, suflînd într-o unică lumînare, ca pentru a celebra aniversarea tuturor cauzelor pierdute, sau a speranţei care nu moare niciodată, sau, oricum, moare ultima! În aparenta lui simplitate, afişul e unul foarte sofisticat (am citit un întreg eseu al realizatorilor, despre cum au lucrat grafica, despre efectul de relief al literelor, care plutesc, ca să nu fie lipite nici de Marilyn, nici de fondul imaginii, despre lumînarea care e stinsă, dar care pare că iradiază lumină pe faţa lui Marilyn etc. etc.) Echipa festivalului a comandat, pentru cea de-a 65-a ediţie, un afiş care "să evoce un sentiment de absolut, de glamour şi de mister". Îl avem!
Aşa că, la dimensiuni uriaşe, pe înălţimea Palatului festivalului, dar şi pe coperta Programului oficial, şi prin vitrinele magazinelor şi restaurantelor, şi pe coperţile revistelor, o descoperi, mereu, pe Marilyn - emblema ediţiei! O bună ocazie ca să apară, acum, la Cannes, o serie de cărţi, care analizează mitul MM din cele mai diverse unghiuri, în raport cu arta contemporană (de la Warhol la Dali, şi mai departe), cu literatura, cu istoria Americii, cu industria – pentru că există şi o întreagă "industrie Marilyn", care funcţionează şi continuă să se dezvolte.
Deci MM e foarte prezentă - mult mai prezentă decît alte staruri aflate la Cannes în carne şi oase -, deşi vara asta se vor împlini fix cincizeci de ani de cînd menajera a găsit-o moartă, cu un flacon de barbiturice pe noptieră, iar biografii se contrazic între ei, într-un război al supoziţiilor: niciodată nu vom şti, din lipsă de probe, dacă a fost accident sau sinucidere, sau CIA, sau Mafia (după legătura cu preşedintele Kennedy).
Oricum, finalul a fost în cheia stilistică a unei vieţi răvăşitoare: povestea unei fetiţe de pripas, fără tată, cu mama internată în spitale de p