Constantin Stroe, figură istorică a uzinei de automobile din Piteşti, este la originea celebrului Logan. Personajul este descris drept "Monsieur Dacia" de revista Le Point care-i face în cel mai recent număr al său un portret pe 4 pagini.
Şi iată ce aflăm…că de exemplu, de teamă să nu fie acostat pe stradă, "big bossul" de la Dacia nu circulă decât în maşină. O maşină Dacia, fireşte, un model Duster, preciezează Le Point.
Revista care constată că lui Constantin Stroe celebritatea nu-i convine foarte mult, îl jenează puţin pe acest om care se vrea modest. Şi cu toate acestea, Dacia este el. Încă prezent în companie la cei 70 de ani ai săi, domnul Stroe este oficial vicepreşedinte al Consiliului de administraţie. Stroe este însă înainte de toate, "memoria" uzinei.
Ieşit de pe băncile Politehnicii în anii 60, inginerul de atunci visa, ca toţi colegii săi, să fie angajat în noua fabrică pe care Renault o construia în ţara sa. Era vremea deschiderii spre Vest a regimului Ceauşescu. După ce l-a primit la Bucureşti pe generalul de Gaulle şi apoi pe americanul Nixon, a paria pe Renault în plin război rece era pentru Ceauşescu, un fel de a se distanţa de Moscova.
"Sosirea constructorului francez în România ne-a scăpat de standardele sovietice şi am adoptat tehnici şi metode occidentale" povesteşte Constantin Stroe. Tânărul şef de atelier devine repede inginer-şef şi apoi director tehnic. Frumoasa poveste cu Renault durează zece ani.
Convins că românii se pot descurca şi singuri, Ceauşescu decide să devină autonom şi dă ordin să se exporte Daciile fără a cere avizul firmei-mamă. Contractul cu Renault este chiar rupt în 1978. Rezultatul nu s-a lăsat mult aşteptat: calitatea maşinilor Dacia s-a degradat iar exporturile au scăzut.
"Comuniştii s-au dovedit a fi o bandă de incompetenţi" spune azi Stroe. Un om care este chemat în 1987 să dev