La prima vedere, oricine îşi poate deschide o afacere de succes în România.
Unii cu câteva mii de euro, alţii cu câteva zeci de mii sau sute de mii. Chiar aşa au şi stat lucrurile până acum câţiva ani. Mediul de afaceri din România era virgin, pieţele de asemenea, aşa încât nu aveai nevoie de un MBA în afaceri sau de vreun studiu aprofundat de piaţă ca businessul tău să funcţioneze. Valul mare, apa mare, toate bărcile plutesc. Mai întâi, România s-a umplut de consignaţii, buticuri şi bişniţari. Tot ce se punea pe tarabă se vindea bine. După 50 de ani de comunism, românul s-a adaptat foarte greu la o piaţă liberă şi concurenţială. Teama de a nu rămâne cu cămara goală, setea de a cumpăra mult (şi prost), ca şi percepţia potrivit căreia tot ce este din import este de calitate au rămas valabile pentru foarte mulţi şi astăzi.
Totuşi, în prezent, nu orice shaormărie, covrigărie sau firmă de IT îşi poate face loc pe piaţă, iar asta nu poate decât să mă bucure. Îi sfătuiesc să se mai gândească o dată pe cei care cred că dacă şi-au înfiinţat un SRL la Registrul Comerţului, şi-au pus o umbrelă la scară şi vând bere şi îngheţată, se vor îmbogăţi. Mediul de afaceri din România s-a cernut! Au trecut anii, s-au terminat devalizările coloşilor industriali, s-au cernut bişniţarii, s-au cristalizat pieţele şi abia acum putem vorbi despre o piaţă de IT, una a comerţului de produse alimentare, una a băuturilor, una a mediului online, destul de bine cristalizate. Îmi amintesc că, în 2008, când Adevărul Holding a cumpărat licenţa americană a revistei de business life „Forbes", mi-era greu să explic cuiva unde lucrez. „Bună ziua, vă sun de la «Forbes România»", mă recomandam milionarilor în euro care mă întrebau debusolaţi: „de la Ford?! Ce e aia Forbes?" M-am gândit atunci că este o greşeală să aduci cea mai cunoscută publicaţie de business într-o ţară în care cei mai bo