Un raport al Ernst&Young arată că marile companii agreează corupţia atât timp cât aceasta le asigură supra-vie-ţu-irea.
Spăgile au început să fie privite ca o investiţie, iar corupţia a devenit un fenomen greu de eradicat în vremuri de criză, arată un raport făcut public de firma Ernst&Young, în ziarul The Economist. Raportul se bazează pe afirmaţiile, experienţa şi datele colectate de la oameni de afaceri care activează în diferite pieţe din lume şi reprezintă o lucrare pusă la punct de Raghavendra Rau (Universitatea Cambridge) şi de Yan Leung Cheung şi Aris Stouraitis (Universitatea Baptistă din Hong Kong). Aceştia au analizat 166 de cazuri celebre de mită descoperite din 1971 şi până acum, în care sunt implicate proiecte din 52 de state şi companii listate pe 20 de burse din întreaga lume.
40% din manageri se lovesc de cazuri de corupţie
Aproximativ 40% din managerii şi oamenii de afaceri intervievaţi afirmă că se lovesc frecvent de cazuri de corupţie în pieţele pe care activează. Din cauza înăspririi contextului economic, regulile s-au schimbat, iar comportamentele au devenit mult mai permisive. Asta pentru că mita poate să garanteze contractarea unui anume proiect. Mai mult, raportul Ernst&Young arată că unul din 20 de manageri crede că, în anumite situaţii, măsluirea indicilor financiari ai companiei poate fi admisă. Şpăgile sunt de multe ori privite ca o veritabilă investiţie, deoarece adjudecarea unui contract poate garanta câştiguri de 10-11 ori mai mari decât suma pusă în joc.
Şefii de stat primesc 4,7% din valoarea unui contract
Profiturile depind şi de oficialii la care ajung banii murdari: oficialii cel mai bine plasaţi au dreptul nu numai la şpăgi mai consistente, ci şi la un procentaj din valoarea totală a contractelor pe care le intermediază. Şefii de stat, de exemplu, primesc în medie 4,7% din valoare, iar funcţio