Deși Facebook pare să își fi zdrobit toți adversarii care operau platforme de socializare online, printre ei aflându-se și nume mari ale domeniului IT, concurența vine fix de unde ne-am fi așteptat mai puțin: din țările emergente. Copia fidelă a Facebook din Rusia a măturat gigantul american de pe piața acestei țări, făcând din fondatorul său unul dintre cei mai tineri milionari estici.
Povestea ”clonei Facebook” din Sankt Petersburg a început în anul 2006, atunci când fondatorul său, Pavel Durov, și-a terminat studiile la Facultatea de Filologie a Universității de Stat din oraș. Încă din 2004, acesta manifestase un spirit antreprenorial dezvoltat, odată cu înființarea unui site cu răspunsuri la întrebările de la examene pentru materiile pe care le studia.
Pornind de la site-ul dezvoltat în timpul facultății a trecut la pasul următor, înființând în septembrie 2006 ceea ce astăzi este cunoscut ca ”Facebook-ul rusesc”, site-ul vkontakte.ru. Succesul rapid al site-ului îl aseamănă cu cel similar din America, singura diferență fiind că nu s-a extins mai departe de spațiul ex-sovietic, mai exact în Ucraina, Kazahstan, Republica Moldova și Belarus.
Succesul site-ului poate fi ilustrat cel mai bine de comparația cu versiunea pentru limba rusă a Facebook. În aprilie 2012, site-ul lui Durov a avut 16,2 milioane de vizitatori zilnici, în timp ce Facebook a avut doar 2,3 milioane de vizitatori, potrivit Bloomberg. Așadar, o cotă de piață de 87,6%, dacă ignorăm celelalte site-uri mai mici de socializare din Rusia.
Finanțator comun cu Facebook
O particularitate a site-ului, care i-a adus atât clienți numeroși cât și critici vehemente, este posibilitatea de a face schimb de fișiere audio și video, similar cu site-urile de ”torrente” folosite pentru a descărca filme, jocuri și muzică fără a plăti pentru ele. Deocamdată nu au existat