În prezent, nu sunt mai mult de 5-6 bănci active pe segmentul IMM-uri, deşi majoritatea creditorilor de pe piaţă au profil universal, adică deservesc toate categoriile de clienţi, a spus astăzi Sorin Mititelu, director retail în cadrul Băncii Comerciale Române (BCR). Sursa: Vlad Stănescu
"Unele vor continua să fie active, altele vor face un pas în spate din punct de vedere al alocării de resurse pentru acest segment", a mai spus acesta.
Nevoia de finanţate a IMM-urilor este foarte ridicată în condiţiile în care acestea nu dispun de credite intragrup, ca marile companii. De-a lungul crizei, micile întreprinderi au fost puternic afectate, în special în anii 2009 – 2010, când în bilanţurile băncilor s-au acumulat şi cele mai multe restanţe.
Însă, spune Mititelu, chiar dacă sodul creditelor acordate firmelor mici a scăzut uşor sau a rămas constant în 2011, anul trecut s-a văzut o uşoară creştere a creditelor noi, cu 10- 15%, faţă de 2010. În 2012 trendul de creştere a continuat.
Potrivit lui Sorin Mititelu, dacă în 2011 numărul de întreprinderi a crescut cu circa 9% în raport cu anul anterior, la IMM-uri majorarea a fost mult mai mare. "Dimensiunile mai mici dau posibilitatea de a demara mai repede o afacere, dar şi dacă apare un eşec impactul este mult mai puternic (decât la o firmă mare n.r.)", a spus Mitilelu.
În opinia sa, piaţa IMM-urilor este încă nesaturată, în special în sectorul serviciilor, ceva mai multă competiţie fiind însă în cel al producţiei.
Sorin Mititelu spune că este nevoie de standardizarea produselor bancare, aşa încât acestea să devină mai uşor de accesat. Băncile vor acorda în special credite pentru care există capacitatea de garantare, au dobânda subvenţionată sau vin în completarea unor granturi. Una din recomandarile BCR ar fi aceea de ca firmele să fie active în mediul onli