Conferinţa fondurilor de investiţii din regiune a atras o mulţime de investitori interesaţi de România.
"Avem mai mulţi oameni dedicaţi pieţelor din Estul Europei, America de Sud, Asia, pentru că acolo sunt oportunităţi mai mari. În Vest este foarte greu să mai obţii randamente".
Este o afirmaţie încurajatoare, mai ales venind din partea cuiva care are pe mână miliarde de euro de investit, cum este Marcello Bottoli.
Ce l-ar face însă pe Bottoli, operating partner în cadrul gigantului american Advent International, să aleagă România ca destinaţie pentru o parte a acelor bani?
"Căutăm companii care să aibă un brand cunoscut, o echipă managerială puternică şi potenţial de dezvoltare", a declarat acesta pentru EVZ, la Conferinţa Anuală a Fondurilor de Private Equity şi Venture Capital din Sud-Estul Europei.
Ce ar putea face statul pentru a contribui la această decizie? "Claritate, simplitate şi predictibilitate. La acestea se uită orice investitor atunci când investeşte într-o ţară", sugerează Bottoli.
O iniţiativă reiterată de Lucian Isar, ministrul delegat pentru mediul de afaceri, a fost dezvoltarea unui echivalent al Silicon Valley în România. Potrivit lui Aleksander Galitsky, directorul fondului de investiţii Almaz Capital Partners, o asemenea iniţiativă nu poate avea succes oricum.
"Un punct critic este să ai multinaţionale care să aducă know-how. Al doilea este un centru de educaţie foarte bun, iar al treilea este un mediu favorabil antreprenoriatului", afirmă acesta.
Cum putem, aşadar, să aducem şi banii fondurilor de investiţii în România, nu doar pe şefii lor? Mizând pe punctele forte, este una din soluţii. "Nu puteţi concura cu China sau India, de exemplu, la preţul forţei de muncă. Însă puteţi concura la raportul preţ-calitate", spune Bottoli.
Gândind strategic, există o altă soluţie. "iPhone e făcut în aproape 40