Anul trecut, când au promovat examenul mai puțin de jumătate dintre elevi, toată lumea a crezut că mai rău de atât nu se poate. Anul acesta însă în foarte multe județe rezultatele sunt chiar mai slabe decât anul trecut și dovedesc faptul că sistemul educațional a luat-o la vale. Sursa: EVZ
Care sunt, totuși, cauzele acestei situații? INECHITATE Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, promite că va schimba lucrurile și că nu ”stă degeaba” la minister. Ministrul este de părere că rezultatele slabe de la Bacalaureat au fost cauzate și de inechitate: la matematică, subiectele de la profilul tehnologic au fost mai grele decât cele de la profilul real, când, de fapt, lucrurile ar fi trebuit să stea invers.
DEZINTERESUL ELEVILOR: După rezultatele slabe de anul trecut, profesorii se așteptau ca elevii să ia examenul în serios și să se pregătească mai bine decât colegii din generația anterioară de absolvenți. Nici camerele de supraveghere nu au mai fost o surpriză, ceea ce, teoretic, ar fi trebuit să îi determine să nu se bazeze pe copiat.
CALITATEA SUBIECTELOR: Deși în fiecare an se vorbește despre faptul că subiectele nu sunt adecvate nivelului elevilor, că sunt greoi formulate și fără relevanță pentru vremurile pe care le trăim, lucrurile nu se schimbă și nici nu se fac planuri concrete în acest sens pentru examenele următoare. ”Nu putem vorbi de modificarea subiectelor atâta timp nu există reformă curriculară. Nu poți să schimbă modul în care verifici cunoștințele elevilor atâta timp cât nu schimbi modul în care predai și ceea ce predai”, spune Cristian Hatu, expert în Educație. El spune că atâta timp cât la clasă se predă așa cum se făcea acum 20 de ani, examenele se vor menține în același registru. Hatu crede că lucrurile se vor îmbunătăți doar atunci când elevii vor învăța la școală lucruri interesante, relevante pentru viața elevilor. ”