Creşterea numărului de locuitori a atras şi necesitatea dezvoltării liniilor de transport în comun şi a transportului feroviar.
Pe fondul creşterii numărului de locuitori şi a extinderii oraşului, în a doua jumătate a secolului XIX, au apărut primele forme de organizare a transportului public al oraşului. Dezvoltarea transportului public a fost stimulată de legarea gării Cluj în circuitul feroviar.
Potrivit informaţiilor existente, în iulie 1867, s-a anunţat concursul pentru construirea clădirii şi a liniei de cale ferată Cluj - Oradea, iar la 7 ianuarie 1869 s-a pus piatra de temelie a edificiului.
Gara a fost inaugurată la 7 septembrie 1870, eveniment marcat de sosirea primului tren care asigura legătura între Oradea şi Cluj.
Tendinţa iniţială a transportului public a fost să asigure legătura cartierelor oraşului, cu gara.
Tramvaie trase de cai
Primele trasee au fost materializate de liniile de cale ferată, pe care s-au utilizat vagoane trase de cai. Faptul acesta a permis dezvoltarea economică a oraşului, târgul de mărfuri din Piaţa Unirii fiind mutat în Piaţa Istvan Szechenyi, actuala Mihai Viteazul. Tracţiunea hipo a fost înlocuită în 1898 cu cea mecanică. Locul cailor care remorcau vagonul de călători l-a luat locomotiva, pe traseul gară - centru şi retur, făcându-şi apariţia „tramvaiul cu aburi ".
Transportul public realizat cu tramvaie cu aburi a fost inaugurat la 21 august 1893. Acest tip de transport a funcţionat până la data de 15 mai 1902.
De exploatarea tramvaielor cu aburi s-a ocupat firma privată „Kolozsvári közúti vasút R.T. ", asigurând un transport mixt, atât de pasageri cât şi de mărfuri.
Deşi tramvaiul cu aburi fusese scos din uz în anul 1902, calea de rulare a fost dezafectată total doar în 1909.
În dotarea firmei „Kolozsvári közúti vasút R.T. s-au aflat, în momentul inaugurării tramva