Consultaţiile telefonice contra depresiei sunt mai uşoare pentru pacienţi, din punct de vedere al accesului, dar beneficiile pe termen lung sunt mai mari atunci când consultaţiile sunt realizate faţă în faţă.
“Acesta este un studiu care îi va irita, cu siguranţă, pe susţinătorii psihanalizei tradiţionale”, se afirmă la începutul unui articol publicat recent înLe Figaro, anunţă Mediafax. Se ştia deja că terapiile comportamentale şi cognitive (TCC) tratează depresia şi limitează riscurile de recidivă, cu atât mai mult cu cât ele sunt asociate cu un tratament medicamentos.
Cercetătorii de la Universitatea Northwestern, din oraşul american Chicago, au demonstrat că aceste consultaţii sunt mai bine primite de pacienţi atunci când ele sunt realizate prin telefon. “În practica lor cotidiană, specialiştii au constatat că jumătate dintre pacienţi renunţă la tratament înainte de încheierea acestuia”, afirmă cercetătorii americani. Aceştia mai spun că lipsa timpului, a banilor şi a mijloacelor de transport sunt citate ca principale obstacole.
Pentru a măsura rata de adeziune la TCC, cercetătorii americani au propus unui număr de 325 de pacienţi, suferind de depresie moderată, un ciclu de 18 şedinţe cu medici generalişti instruiţi pentru acest experiment. Bolnavii au fost repartizaţi în două grupuri – unul monitorizat doar prin telefon, celălalt, prin metoda clasică a şedinţelor faţă în faţă. Rezultatul a fost că 20% dintre bolnavii din primul grup au renunţat la terapie, comparativ cu 32% din cel de-al doilea grup.
În ambele grupuri, starea pacienţilor a cunoscut progrese importante, au declarat autorii acestui studiu, publicat în Journal of the American Medical Association. Însă beneficiile au fost superioare, la şase luni de la încheierea tratamentului, pentru pacienţii care au intrat în contact direct cu medicii lor