China se confrunta cu o crestere rapida a costurilor salariale care ii ameninta competitivitatea, totodata productia a inregistrat o crestere accelerata, atuurile Chinei continuand sa atraga investitori, scrie agentia de presa franceza AFP intr-o analiza a situatiei celei de a doua economii mondiale, supranumite "fabrica lumii".
Banca Natixis a avertizat, intr-un studiu publicat in luna iunie, ca in decurs de patru ani, costul fortei de munca in China il va egala pe cel din Statele Unite ale Americii, in cinci ani va ajunge la nivelul costului fortei de munca din Zona Euro, iar in sapte ani il va egala pe cel din Japonia. Aceasta crestere ar putea incuraja multe firme manufacturiere sa isi mute productia in alte tari din Asia de sud si de sud-est, unde forta de munca este mult mai ieftin, a estimat banca franceza, citata de AFP.
Potrivit raportului Natixis, o astfel de tendinta ar putea avantaja tarile mediteraneene, precum Egipt si Maroc, sau chiar tari precum Romania si Bulgaria. In acest context, "in scurt timp, (China -n.r.) nu va mai fi, un loc competitiv pentru a produce din cauza cresterii accelerate a costurilor de productie", arata banca franceza.
"In jurul anului 2015, fabricarea mai multor produse destinate consumatorilor americani va fi la fel de scumpa in China precum in unele regiuni din SUA", anticipeaza si cercetatorii de la Boston Consulting Group (BCG) intr-un studiu publicat in august 2011.
Citand expertii BCG, AFP ofera cateva exemple de companii care au ales deja sa isi mute afacerile din China. Astfel, producatorul de casti high end Sleek Audio si-a mutat productia din China in Florida (SUA) iar compania de electronice NCR Corporation si-a diminuat prezenta in tara asiatica alegand sa deschida o fabrica in Columbus (Georgia- SUA), incepand cu 2014.
Adidas a anuntat in urma cu o saptamana in