Vestea că pachetul majoritar al eMAG a fost vândut către gigantul sud-african Naspers a căzut ca un trăsnet pe piața românească de e-commerce. În spatele achiziției stau mai multe întrebări decât răspunsuri, deocamdată. Cea mai importantă - cu PayU în spate, va deveni eMAG un Amazon local?
Nimic nu indica în direcția asta: niciunul din planurile sau obiectivele eMAG de până acum nu trăda interesul față de o potențială vânzare către un jucător global. Pe de o parte, eMAG n-a făcut niciodată un secret din intențiile sale de a deveni un jucător cu greutate la nivel regional și european. Doar că, până ieri, afacerile în creștere ale celui mai mare jucător de pe piața autohtonă de retail online, achiziția Flanco și intergrarea eMAG-Flanco, precum și reorientarea Asesoft Distribution ca distribuitor regional sub umbrela de NOD Distribution păreau să fie suficiente resurse pentru ducerea la bun sfârșit a planurilor de creștere și dezvoltare regională.
Și apoi, vestea că gigantul sud-african Naspers, care în 2010 a cumpărat într-o manieră la fel de surprinzătoare procesatorul de plăți Gecad ePayment, ar fi scos din buzunar 100 de milioane de euro pentru a cumpăra pachetul majoritar a căzut, din senin, luni la prânz, lăsând pe toată lumea să se întrebe:
1. E adevărat?
Da. Iulian Stanciu, CEO-ul companiei, a confirmat pentru Forbes informația, adăugând că i-au mai rămas 21,6% din acțiunile companiei. Money.ro a fost primul care a anunțat că eMAG ar fi vândut pachetul majoritar de acțiuni către Naspers, apoi Wall-Street a intrat în posesia scrisorii lui Iulian Stanciu către partenerii companiei, în care acesta confirma că e vorba de 70% din acțiunile retailerului online. Stanciu a spus că va rămâne în fruntea companiei iar Naspers nu se va implica în managementul acesteia.
2. De ce? - perspectiva financiară
U