Majoritatea constructorilor străini de drumuri au raportat pierderi contabile în 2011. În acelaşi an, nici un constructor important de drumuri român nu a avut pierderi, ba, mai mult, unii au înregistrat profituri ameţitoare.
Este greu să găseşti o firmă de construcţii străină, activă în sectorul construirii sau reparării de drumuri în România, care să fi înregistrat profituri substanţiale în anul care s-a scurs, arată cifrele publicate luna trecută de către Ministerul Finanţelor din România. Beneficiare ale unor importante contracte de realizare a autostrăzilor sau de reparare a unor drumuri naţionale, majoritatea firmelor străine au raportat pierderi. Acolo unde nu s-a întâmplat aceasta, bilanţurile contabile depuse la Finanţe ale firmele în cauză indică profituri infime.
În schimb, există firme româneşti, cu contracte comparabile cu cele ale firmelor străine, care au raportat rate ale profitului de până la 37%. Într-o piaţă concurenţială în care managementul proiectelor de infrastructură este identic în cazul tuturor firmelor, indiferent de ţara acestora de origine, aceste discrepanţe surprind. Rate ale profiturilor de 40% sunt anormale şi arată dărnicia statului cu constructorii, însă la fel de anormale sunt şi declaraţiile altor companii din domeniu, străine în mare parte, care lucrează de ani de zile în România fără să aibă nici un profit.
Rezultatele contabile, un indiciu pentru cele fiscale
Rezultatele contabile slabe declarate la Ministerul Finanţelor nu semnifică neapărat că firmele străine nu plătesc impozite statului român. Există o diferenţă între aceste rezultate şi cele fiscale, ce stau la baza calculării impozitelor. Rezultatele slabe indică însă faptul că, cel mai probabil, nu se plătesc aceste impozite, deoarece rezultatele contabile şi cele fiscale sunt mai mult sau mai puţin corelate. Ministerul Finanţelor publ