Festivalul de film şi artă culinară din Portul Cultural Cetate se remarcă prin tema care rupe oarecum tradiţia: "Evadarea din Balcani"
Cinematografia balcanică nu constă doar în drame rurale şi ale tranziţiei, comedii negre şi filme cu personaje cu temperament excesiv, rămase în memoria cinefililor prin realizările memorabile ale lui Cacoyannis, Petrovici ori Kusturica.
Balcanii se identifică şi cu trăsături sau genuri cinematografice care ies din context, cu filme semnate Makavejev, Gopo sau Nuri Bilge Ceylan, aparente excepţii, însă certitudini notabile ale acestei zone culturale. Tocmai acestui gen de "evadare" îi este consacrată a treia ediţie a Divan Film Festival, care va avea loc în perioada 19-26 august în Portul Cultural Cetate.
"Am dedicat această ediţie unui generic provocator, «Evadarea din Balcani», care este şi tema simpozionului internaţional ce se va desfăşura în cadrul festivalului şi la care vor participa specialişti din şase ţări. Dintre proiecţiile acestei ediţii se remarcă comedia horror realizată în Muntenegru anul trecut, «Vampirul local» al lui Darko Baletic, filmul lui Radu Jude, «Toată lumea din familia noastră », deţinătorul trofeului «Anonimul » de anul acesta, dar şi filmul macedonean «Punk-ul nu a murit»", susţin organizatorii.
"Evadarea din Balcani" nu face referire neapărat la "escapism", ci la o lărgire a temei, la o depăşire a clişeelor pe care le avem despre filmul balcanic, care nu este reprezentat numai de "Zorba Grecul" sau Kusturica, ci şi de alte genuri de film, despre multe dintre ele fiindu-ne aproape imposibil să credem că au fost create în Balcani.
În acest sens, dintre proiecţiile festivalului se fac remarcate producţiile mai vechi "Fluturoaica", în scenariul lui Djordje Kadicevic, un film horror produs în 1973 în Iugoslavia, sau "Frumuseţea păcatului" cu Mira Furlan, un film erotic celebru la vr