Zoom Pictură fără inhibiţii: Ceauşescu şi Mickey Mouse, dar şi Elenele din istoria României
O generaţie nouă de artişti plastici, liberi de orice grea povară sau teribilă moştenire a trecutului, a început să picteze istoria recentă sau cea contemporană lor fără niciun fel de inhibiţie dogmatică şi cu un admirabil curaj al propriei viziuni referitoare la evenimente sau personaje. Timişoreanul Vlad Ardeleanu (n. 1968) a pictat, de pildă, feţele mortuare ale lui Mao şi Ceauşescu, pe Hruşciov ameninţând furibund la ONU, dar şi pe Ceauşescu lângă Mickey Mouse la Disneyland, în vizita de pomină din 1973, creând astfel imagini mai puternice şi mai persistente decât instantaneele fotografice ale timpului (în expoziţia „They shoot dictators don’t they?”) Marilena Murariu (expoziţia „Despre Elena în General”, 2011) a ales să picteze figurile istoriei postdecembriste folosind-o drept jalon pe Elena Ceauşescu (nud, lascivă, râzând cu toată dantura, dansatoare), în ipostaze total incompatibile cu realitatea personajului şi a Epocii de aur, tocmai pentru a potenţa adevărul despre identitatea şi caracterul celor ce au bântuit minţile şi tulburările politice ale românilor după decembrie 1989: Mircea Dinescu, Siviu Brucan, Ion Iliescu, Nicolae Militaru, Elena Udrea, Ion Caramitru, Gelu Voican Voiculescu, Gabriel Oprea, Ion Predescu, Gheorghiu-Dej, Emil Constantinescu, Traian Băsescu. Chiar dacă respectivelor personaje nu le-ar conveni să rămână în istorie aşa cum i-a „citit” şi pictat Marilena Murariu, este foarte posibil ca tocmai aceste portrete să rămână în conştiinţa publică. O figură aparte de pictor al istoriei face însă clujeanul Tara von Neudorf (n. 1974), care în expoziţiile sale, „National Bitch”, în 2011, şi „Raving History”, în 2012, a arătat că lucrează direct pe documentele şi materialele de epocă. Atunci când Tara le desenează pe hărţi didactice pe Elena Lup