Preţurile cerute de constructori pentru cei aproximativ 100 de kilometri de autostradă în vestul şi centrul ţării variază, inexplicabil, de la simplu la dublu.
Ofertele depuse la finele lunii trecute la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru proiectarea şi construirea a cinci loturi de autostradă, totalizând o lungime de 110 kilometri în vestul şi centrul ţării, arată foamea constructorilor de drumuri de contracte cu statul, dar scoate totodată la iveală şi imaturitatea procedurilor de licitare şi derulare a contractelor gestionate de compania naţională. Ofertele constructorilor obţinute în exclusivitate de RL conţin elemente stranii. Există tronsoane de autostradă licitate la 40% din valoarea pe care CNADNR o considera necesară pentru realizarea lor şi constructori care susţin că pot construi autostrăzi la costuri cu 50% mai mici decât cel mai apropiat competitor.
Click pe tabel pentru a mări
Giganţii europeni absenţi la licitaţii
La fiecare lot s-au înregistrat cel puţin 10 oferte, în cazul lotului 2 Lugoj-Deva fiind depuse chiar 18 oferte. O bună parte din acestea aparţin unor firme mijlocii spaniole gonite de criză din ţara lor şi care participă în premieră la licitaţii în România. În acelaşi timp, giganţi europeni ai construcţiilor precum Vinci, Hochtief, Skanska se ţin de ani buni departe de piaţa lucrărilor de infrastructură de la noi. COLAS, parte a gigantului francez Bouygues, a decis să nu mai oferteze după ce depusese anul trecut oferta sa pentru realizarea lotului 2 din Timişoara-Lugoj.
Se poate construi la 40% din costurile estimate?
„În principiu se poate construi dacă ai un proiect tehnic bine făcut", spune un constructor. În realitate, la fiecare dintre aceste loturi primele oferte sunt subestimate, adaugă el. Deoarece CNADNR a impus condiţiile contractelor de tip FIDIC