Fortele Ariene Romane pot salva, indirect, economia tarii. Totul depinde de controversatul proces de achizitie a unui avion de lupta multirol, proces care poate genera investitii straine de miliarde de euro in tara noastra sau care, dimpotriva, poate trimite in strainatate cateva sute de milioane de euro.
In momentul de fata, singurul lucru cert este ca Aviatia Militara are nevoie de avioane multirol. MiG-urile 21 LanceR folosite pentru misiuni de politie aeriana sunt la final de cariera, iar fara ele tara noastra risca sa ajunga in situatia de a nu-si mai putea proteja propriul spatiu aerian si de a nu-si putea indeplini obligatiile asumate in momentul intrarii in NATO.
Discutia daca Romania are nevoie sau isi permite avioane pentru astfel de misiuni este inutila. Suntem membri ai Uniunii Europene si ai NATO, facem parte din structuri puternice, avem pe teritoriul nostru reprezentante ale companiilor mari de pe glob, asa ca nu exista posibilitatea de a lasa spatiul aerian neprotejat.
Fie avem noi grija de el, cu avioanele si pilotii nostri, fie au partenerii din NATO misiunea asta. Numai ca strainii care ar veni sa patruleze pe cerul Romaniei ar face-o pe bani, bani foarte multi.
Concluzia este ca Romania nu isi permite sa nu aiba avioane capabile de misiuni de politie aeriana, insa, din cauza vechimii aeronavelor aflate in dotare, risca sa ajunga in situatia de a-i plati pe vecini, unguri, cehi, polonezi, sa vina pe aerodromurile noastre si sa ne apere de posibilele atacuri din aer.
Pentru a nu ajunge in aceasta situatie scumpa si degradanta, Ministerul Apararii a demarat, in urma cu mai multi ani, un proces de achizitie a unui avion multirol. Practic, specialistii de acolo au stabilit ce nevoi au Fortele Aeriene, ce producatori fac avioane ce se pliaza pe aceste nevoi, s-au facut teste, insa totul s-a opr