Ca politicieni si jurnalisti, sa nu ne mai prefacem ca nu stim cauzele ramanerii noastre in urma Europei: conducatorii nu-si fac treaba, isi bat joc de noi fiindca le permitem, sunt delasatori deoarece nu le cerem mai mult, vor fi hoti pana cand Justitia va fi separata de politic... Toate au aceeasi sursa: educatia precara, dezinformarea, minciuna, lipsa controlului cetatenesc.
Haideti sa privim in paralel viata romanilor si a englezilor sau a altora: foarte multe obiceiuri si lucruri ne sunt asemanatoare, de la relatiile de rudenie si prietenie la forma uneltelor agricole, identice pana la revolutia industriala. Ceea ce ne deosebeste e ca fiecare rege sau nobil si-a dorit un popor mai cultivat si mai stiutor de carte decat al altora.
Popor ingenuncheat/popor liber
Una e sa stapanesti un popor asuprit si inapoiat si alta sa domnesti peste un popor liber si demn. Motiv pentru care fiecare rege, fiecare nobil a facut scoli, colegii, universitati incepand cu secolul al VI-lea in Irlanda si continuand cu Oxford 1191, Cambridge 1209... Ba chiar s-au luat la intrecere regi, duci, conti al carui colegiu sa fie mai frumos, mai inalt, mai savant.
Ai nostri ne-au numit si ne numesc mereu miselame (norod lipsit de noblete), prostime, saracime, gloata, populatie, amarasteni, ciumpalaci..., facandu-se luntre si punte pentru a ne conserva acest statut in vecii vecilor. Apusenii au iesit din aceasta stare destul de devreme prin rascoale, razboaie, revolutii, in fruntea carora s-au aflat lideri intelepti, care dupa 1848 au respectat noile statute, libertatile si drepturile cetatenesti.
Ne tinem de neamuri (pravoslavnice)
Fiind ei insisi analfabeti, cu cateva exceptii notabile, neavand darul invataturii, domnii si boierii nostri au avut alte preocupari: arareori deprindeau arta razboiului, dar invatau de timpuriu c