Integrarea europeana avanseaza cu greutate, in conditiile in care fiecare tara are propriile interese nationale de aparat.
Anumiti politicieni vorbesc despre importanta de a crea un bloc puternic care sa poata concura cu SUA, China sau alte puteri. Insa acest imperativ trece pe plan secund, in spatele preocuparilor parohiale, iar deciziile luate in acest context nu sunt cele mai bune, scriu jurnalistii de la Reuters.
In contextul euforiei care a urmat anuntului Bancii Centrale Europene privind lansarea unui program nelimitat de achizitii de obligatiuni guvernamentale, pot fi usor trecute cu vederea provocarile imense reprezentate de doua probleme complexe.
In primul rand, este vorba de fuziunea dintre grupurile EADS si BAE Systems, care ar putea duce la crearea celei mai mari companii de aparare si inginerie aerospatiala la nivel mondial dupa venituri, un gigant care sa rivalizeze cu compania americana Boeing.
Discutiile cu privire la acest proiect au inceput inca din 1997, cand premierul britanic Tony Blair, presedintele francez Jacques Chirac si cancelarul german Helmut Kohl au cerut unificarea industriei pentru a face fata competitiei americane.
De atunci, procesul a evoluat intr-un ritm lent. Airbus, anterior un consortiu ineficient franco-germano-britanic, a fost preluat de grupul EADS, creat la randul sau in urma fuziunii dintre o companie germana si o companie franceza. Insa Parisul si Berlinul au insistat pentru o structura de guvernare disfunctionala care sa le echilibreze puterile si au promovat mai putin crearea unei organizatii functionala. Mai mult, BAE a optat sa se mentina in afara integrarii europene, fuzionand cu compania britanica Marconi si facand mai multe achizitii in SUA.
Costurile pentru dezvoltarea unor noi produse precum avioane de lupta, este urias: ultima initiativa eur