Statul polonez face achiziţii de active feroviare europene pentru a creşte valoarea PKP Cargo în vederea privatizării. După ce tot el a distrus compania CFR Marfă, statul român nu ştie cum să scape de ea mai repede.
Privatizarea activelor statului urmează alte reguli la Varşovia sau la Praga faţă de cele de la Bucureşti. Compania poloneză de stat PKP Cargo, parte a PKP Grup (fostele căi ferate poloneze socialiste), şi-a manifestat zilele trecute intenţia participării la privatizarea CFR Marfă. O companie poloneză de stat poate obţine profituri şi visează la achiziţia unor active din România sau Germania, în timp ce o altă companie românească, din acelaşi sector de activitate, de-abia îşi trage suflarea de azi pe mâine. Miniştrilor noştri nu le-a mai rămas decât alternativa amăgirii populaţiei cu o aşa-zisă privatizare de „succes", fără a se şti ce înseamnă, în astfel de cazuri, „succesul".
CFR marfă, companie cu pierderi?
Percepţia publică este că CFR Marfă este o companie cu pierderi, o gaură la buget şi, ca urmare, trebuie vândută. Potrivit raportului realizat în vederea privatizării CFR Marfă de către Deloitte, Muşat &Asociaţii şi Systra, compania de stat a înregistrat în 2011 o marjă EBIDTA (câştiguri înainte de dobânzi, impozite, deprecieri şi amortizare) pozitivă, după marje negative în perioada 2009-2010. Lipsită de manageri profesionişti, independenţi de interesele politicienilor, CFR Marfă a stat tot timpul sub talpa acestora. Numirile politice, contractele oneroase ale companiei semnate cu operatori privaţi şi firme cu acelaşi obiect de activitate, toate desfăşurate sub umbrela miniştrilor Transporturilor de până acum, incapacitatea atât a acestora, cât şi a miniştrilor de Finanţe de a rezolva blocajele în care sunt prinse toate companiile mari de stat din România (care fac ca o firmă de stat să fie obligată să plătească datoriile