După cinci ani de mandat, Ionuț Costea, președinte EximBank, a reușit să mențină banca pe profit și să extindă rețeaua de sucursale, într-o perioadă în care majoritatea băncilor fac ajustări
În contextul în care majoritatea băncilor se luptă cu provizioanele aferente creditelor neperformante, EximBank este probabil singura bancă din sistem care la jumătatea anului 2012 nu a avut cheltuieli cu provizioanele, ba chiar a înregistrat venituri de 6 milioane de lei.
Capital: Într-o perioadă în care numeroase bănci închid unități și sunt nevoite să opereze restructurări, EximBank anunță planuri de dezvoltare a rețelei teritoriale. Ce motive au stat la baza acestei decizii?
Ionuţ Costea: Este adevărat că EximBank a mers și încă merge împotriva curentului, ca să spun așa. Și mă refer atât la rezultatele financiare - în condițiile în care sistemul bancar a înregistrat și continuă să înregistreze pierderi, EximBank a reușit performanța de a intra și a se menține în topul băncilor profitabile -, cât și la extinderea rețelei. Piața oferă acum o serie de oportunități pe care nu le putem ignora. Este adevărat că, până în 2008, EximBank a fost o prezență destul de discretă pe piața bancară. Rolul său special de garantare, finanţare și asigurare a fost accentuat și exploatat abia în perioada de criză, când portofoliul băncii a crescut exponenţial. Am reorganizat departamentul de vânzări, am schimbat procedurile și sistemul de lucru cu clienții. De aceea, avem o creștere a expunerii față de clienții nebancari cu circa 700 de milioane de euro, în condițiile dificile ale crizei. Avem numai 11 unități în țară (plus sucursala București) și sperăm ca în următorii patru ani să ajungem la 20 de unități teritoriale.
Capital: În ce orașe vor fi deschise cele nouă unități noi în următorii patru ani? Pe ce criterii au fost alese?
I.C.: La baza deciziei strategice