Conducerea rețelei de socializare a încercat până în ultima zi înaintea listării pe Nasdaq să ascundă opiniei publice amănunte negative din activitatea companiei și să creeze o imagine mai bună decât în realitate, potrivit unui articol publicat de Bloomberg.
La baza acestei concluziei stă corespondența dintre Facebook și SEC, autoritatea de supraveghere a pieței de capital din Statele Unite, publicată de-abia acum, după ce acțiunile firmei s-au prăbușit cu aproape 50%.
Cea mai importantă problemă pe care oficialii companiei au încercat să o ascundă de ochii investitorilor este cea a veniturilor obținute de pe urma utilizatorilor de telefoane și tablete. Aceștia nu pot vizualiza la fel de multe reclame ca utilizatorii de computere obișnuite pe paginile de internet afișate. Mai mult, reclamele încetinesc dispozitivele mobile, iar abundența lor poate duce la pierderea de clienți pentru Facebook.
Calculele făcute de companie înaintea listării la Bursă nu au ținut cont inițial de această particularitate, considerându-se că ascensiunea fără precedent a utilizatorilor de dispozitive mobile se va traduce într-o creștere similară a veniturilor obținute de Facebook din reclame.
Reaua voință, completată de incompetență
De-abia după ce a fost atenționat de SEC, directorul financiar David Ebersman a modificat previziunile, atenționându-i și pe analiștii firmelor de investiții să facă la fel. Era însă foarte târziu, cu doar câteva zile înainte de demararea ofertei publice de acțiuni, iar prețul nu numai că nu a fost scăzut pe cale de consecință, ci a fost majorat ulterior.
Alte probleme care au fost sesizate de autoritatea de supraveghere au fost diminuarea ritmului de creștere a veniturilor, metoda de numărare a utilizatorilor și dependența de producătorul de jocuri Zynga.
”Scrisorile publicate de SEC arată o